sobota, 3 lutego 2024

Matejko- Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie

     Hej Kochani! Jak już niektórzy wiecie lub nie, od trzech lat mieszkam w Krakowie i to właśnie w tym mieście spędzam największą część swojego czasu. Bardzo często chodzę na różne spektakle oraz wernisaże. Dzisiaj chciałabym podzielić się z Wami zdjęciami z wystawy, na której niedawno miałam przyjemność być. Była to trwająca do 7.01,2024 roku wystawa "Matejko. Malarz i historia", opowiadająca naturalnie o życiu i twórczości malarza Jana Matejki. Ponieważ nie urodziłam się w Krakowie, z wielką ekscytacją odkrywam, to, co Krakowskie. I, choć postać Jana Matejki była mi oczywiście wcześniej znana, to historia Patrona Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie już mniej, Do pójścia na wystawę zachęciła mnie znajoma, której jestem za to ogromnie wdzięczna. 

    Na początku zaznaczę to, że na wystawę wybrałam się dopiero ostatniego dnia jej trwania, dwie godziny przed jej zamknięciem.. Miałam więc trochę mniej czasu na zwiedzanie i dogłębną analizę, niż w wypadku, gdybym wybrała się w dzień wcześniejszy.. Mimo wszystko ciesze się, że zdążyłam... a dla osób, które nie zdążyły, s bardzo chciałyby zobaczyć tę wystawę mam słowa pocieszenia- obrazy, które były wystawiane na co dzień znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie lub Muzeum Narodowego w Poznaniu, wystarczy więc udać się  na wycieczkę do tych miast. (Niektóre z tych obrazów, rzecz jasna stanowią własność Muzeum Narodowego w Krakowie, więc łątwo możńa sprawdzić, w którym oddziale można zobaczyć je na co dzień- przykład- obraz "Carowie Szujscy na Dworze Warszawskim).

 Oglądanie wystawy rozpoczęłam od oglądania części rekwizytów używanych przez Jana Matejkę przy malowaniu jego obrazów.





Portret Hetmana Ostafija Daszkiewicza (Muzeum Śląskie w Katowicach)
Ostafij Daszkiewicz (ok. 1455- 1535) był Hetmanem wojsk zaporoskich zasłużonych w wojnach z Moskwą i Tatarami

Szkice do obrazu "Przysięga Sobieskiego w Częstochowie", 1855

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

♥Jeśli przeczytałeś ten post, napisz proszę swoją opinię o nim w komentarzu.
♥ Za każdy komentarz z góry dziękuję.
♥ Na pewno odwdzięczę się tym samym:)