poniedziałek, 5 lutego 2024

Opera mleczana- pożegnanie z tytułem

 Witajcie!

    16 grudnia miałam przyjemność obejrzeć spektakl "Opera mleczana" w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, w Starym Teatrze w Krakowie. Był to przedostatni spektakl przed pożegnaniem z tytułem (premiera miała miejsce 9 marca 2003 roku). Nie wiem dlaczego wcześniej nie zdecydowałam się wybrać na ten spektakl (mieszkam w Krakowie już łącznie trzy lata. Impulsem do wybrania się na spektakl okazała się dopiero informacja o jego ściągnięciu z afisza. I tutaj mój błąd. Spektakl okazał się doskonały i z chęcią zobaczyłabym go jeszcze nieraz. Zresztą trudno, żeby było inaczej przy tak znakomitej obsadzie najwybitniejszych aktorów (Ewa Kaim, Anna Radwan, Jakub Przebindowski, Zbigniew W.Kaleta). Libretto spektaklu, napisane przez Stanisława Radwana nawiązuje do rysunków Andrzeja Mleczki- spektakl w formie opery jest więc idealnym ukazaniem krakowskiej kultury. 

Podczas spektaklu słyszymy głosy nie tylko głównych bohaterów, ale także innych wybitnych aktorów (Anna Dymna, Ewa Kolasińska, Dorota Segda, Jan Nowicki, Jan Frycz), nagrane i odtwarzane jako chórki do głównych głosów. Podczas spektaklu ze sceny na widownię rzucane są dolary (oczywiście nieprawdziwe), tak więc nie wróciłam do domu z pustymi rękami. Także, z tego, co udało mi się wyczytać- aktorzy są odwzorowaniem  postaci z rysunków Andrzeja Mleczki- "Ewa Kaim zmienia się w Żabę, Jakub Przebindowski kopie wypchanego kota, Zbigniew Kaleta przez pięć minut podrywa kobiety na konwulsje alkoholowe, Anna Radwan proponuje wybranemu widzowi szybki numerek za kulisami".(Łukasz Drewniak, Tygodnik Powszechny).

Jestem więc bardzo wdzięczna mojej podświadomości i intuicji, że nakazały mi wybrać się na ten wspaniały spektakl- operę Jeżeli ktoś z moich czytelników również miał okazję wybrać się na ten spektakl, bardzo chętnie podejmę z nim dyskusję na ten temat w komentarzach.

"Mój Dziadek był chłopem, mój Ojciec był robotnikiem, Ja jestem inteligentem... kim będzie mój Syn?"

źródło: https://stary.pl/pl/repertuar/opera-mleczna/



Pozdrawiam, 

Wasza K.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

♥Jeśli przeczytałeś ten post, napisz proszę swoją opinię o nim w komentarzu.
♥ Za każdy komentarz z góry dziękuję.
♥ Na pewno odwdzięczę się tym samym:)